Dagens gang i Møllehuset

For at få et indblik i Møllehusets dagligdag har vi lavet et overblik over hvordan en typisk dag i Møllehuset ser ud.

I Møllehuset er hverdagen præget af mange rutiner - Vi arbejder med at gøre hverdagen så overskuelige og forudsigelig for børnene som muligt og derfor er vores rutiner er stor del af den pædagogiske praksis. Du kan læse mere om rutiners betydning for barnets trivsel, dannelse og udvikling i dokumentet ”rutiners betydning i pædagogisk praksis”

Dagens gang ser forskellig ud for de forskellige aldersgrupper og derfor har vi opdelt dem i 3 grupper:

• Dagens rytme for de 0-2/3 årige (Blomstermarken som er vores vuggestuebørn)
  • Dagens rytme for de 3-4 årige (Kornmarken som er de yngste børnehavebørn)
  • Dagens rytme for de 4-6 årige (Græsmarken og Rapsmarken, som er de mellemste og ældste børnehavebørn)

Dagens rytme 0-2/3 årige
Vores dag i cirka tider i vuggestuen.

Kl. 07.00-07.45
Vi starter dagen i alrummet, hvor vi har fælles modtagelse, samt små lege og aktiviteter.

I starter med at gå i garderoben og efterfølgende på badeværelset for at vaske hænder, så går I ned i alrummet og siger godmorgen til morgenvagten.

Kl. 07.45-08.50
Vuggestuebørnene går ned i vuggestuen, og fordeler sig i de aktivitetsrum der er åbne. De børn som er kommet, går i gang med en leg, aktivitet, læse eller synge med en voksen, som kun har den funktion. Der vil være en anden voksen som har modtagerfunktionen, tager imod børn og forældre, hjælper med at vinke og tager imod små beskeder for jer forældre, samt fordeler børnene i de forskellige rum efterhånden som der kommer flere børn. I kan læse mere om aflevering og afhentning i dokumentet ”at sige farvel og hej igen til mor og far”

Kl. 08.50-09.15
Nu slutter morgenen og samlingen begynder. For at markerer overgangen fra leg til samling, blinker de voksne med lyset, som betyder at nu skal legetøjet ligges på plads. Børnene holder samling i deres projektgrupper. Ved samlingen får børnene et lille måltid (frugt og brød) og der bliver talt om hvad dagen i dag skal indeholde, hvem skal hvad?

Kl. 9.15-11.00

Alle børn er i gang med noget, som relaterer til deres projekt, de øver sig på noget, udforsker og undersøger mange ting. Projekttiden sluttes af med en samling, hvor der primært er fokus på sprog eller bevægelse.

Kl. 11.00-12.00.

Nu skal der spises frokost. Børnene har faste pladser, de sidder ved små borde/stole, så de efter måltidet selv kan gå over på vognen med deres service. Ved måltidet er der fokus på selvhjulpenhed, sprog og madmod. Efter måltidet skal børnene på badeværelset, hvor de skal gøre klar til en middagslur, have tøjet af, ren ble på, potte/wc.

Kl. 12.00-14.00
De børn som sover 1 gang bliver puttet, de sover som reglen i indenfor i soveposer. Der bliver lyttet til stillemusik og der sidder en voksen i rummet og får børnene til at finde ro og falde i søvn.

De børn som sover 2 gange, er nu oppe og har deres stund med projekt, de er også i gang med at lærer sig noget, gå på opdagelse og udforske verdenen. Inden de skal sove 2. gang, får de et lille måltid og lægges derefter ud i deres barnevogn.

Kl. 14.00-15.00
Børnene vågner og skal have tøj på igen. Derefter er der eftermiddagsmad, her øver børnene sig på at vælge fra buffeten og efterfølgende leg inde eller ude.

Kl. 15.00 -17.00
Nogle børn begynder at blive hentet, andre leger inde eller ude.

Kl. 17.00 (16.30 fredag)
Børnehuset lukker.

Dagens rytme 3-6-årige
Vores dag i cirka tider i børnehaven

Kl. 07.00-07.45

I starter med at gå i garderoben og efterfølgende er der aflevering på vinkepletten i alrummet eller ved vinkevinduet, dette aftales med modtageren i alrummet. Når børnene har vinket farvel, går de på badeværelset og vasker hænder.

Kl. 07.45-08.50
De forskellige grupperum åbnes og de børn som er kommet fordeles i deres grupper og går i gang med leg og aktiviteter. Der vil forsat være en voksen som har modtagerfunktionen i alrummet, tager imod børn og forældre, hjælper med at vinke og tager imod små beskeder for jer forældre, samt fordeler børnene i de forskellige rum efterhånden som der kommer flere børn. I kan læse mere om aflevering og afhentning i dokumentet ”at sige farvel og hej igen til mor og far”

Kl. 08.50-09.15

Kl. 9.15 -11.00

Kl. 11.00 -12.00.

Nu skal der spises frokost. Børnene har faste pladser. Ved måltidet er der fokus på selvhjulpenhed, sprog og madmod. Efter måltidet skal børnene på badeværelset, hvor de skal gøre klar til hvilestund/sove, have tøjet af, evt. ren ble på, wc.

Fra kl. 11 til 12 er ældstegruppen (5-6 årige) på legepladsen, hvor der er fokus på fælleslege, hjælpe en god ven mm.

Kl. 12.00 - 14.00

Ældstegruppen spiser frokost kl. 12.00 og yngste- (3-4 årige) og mellemgruppen (4-5 årige) har hvilestund i ca. ½ time, nogle børn har forsat brug for at sove og dette er også muligt. Efter hvile/sove er der leg og aktiviteter i grupperne. De børn som er faldet i søvn bliver vækket efter aftaler med forældrene.

Kl. 14.00 -15.00

Eftermiddagsmad, hvor børnene vælger hvad de vil spise (med vejledning fra en voksen) Her er der fokus på dialog/sprog og samspil børn/børn imellem.

Kl. 15.00-17.00
Tilbud om aktiviteter inde eller ude.

Kl. 16.00/16.15
Samles vi i alrummet eller bliver på legepladsen i godt vejr.

Kl. 17.00 (16.30 fredag)
Børnehuset lukker.